söndag 16 november 2008

Söndag

Tänk att det blev söndag kväll även denna helg. Usch, jag tycker helgerna går alldelens för fort.

Idag fick E bestämma vad vi skulle göra och hon föreslog bowling.
- Men jag kan inte bowla.. då går mina naglar av...
- Mamma!! Är dina naglar viktigare än att göra nåt med dina barn??
- ..... *gulp*... nääää... absolut inte.
- Bra! Boka en bana då så åker vi!

Jaha, så då var det bara att tänka snabbt. Jag vet att tumnageln ryker på en gång när man bowlar.. men så kom jag på att jag kan prova tejpa. Sagt och gjort..





En nöjd och glad E


Kolla! Det ser ut som om jag inte gjort annat än bowla i mitt liv *haha*

Vi är inte och bowlar så ofta.. men varje gång så säger vi att det här måste vi göra oftare. Det är verkigen en rolig grej som hela familjen kan vara med på.

Nu mot kvällningen så åkte jag och T in till stan och gick med hundarna. Vi har sagt att vi ska försöka åka in till stan ganska ofta nu och gå med hundarna. Dels för att social träna dom och dels för att det finns lyse på gångvägarna *haha* Här ute är det ju "natta kölboa" och både Roxie och Diddi är ganska mörkrädda. Ja, jag ska väl villigt erkänna att jag är ganska mörkrädd jag med...

Här Marita har du receptet på blåbärsbullarna jag gjorde igår:

Cirka 20 st bullar
75 g smör
2 1/2 dl mjölk
50 g jäst
1 krm salt
2/3 dl Risenta rårörsocker
Cirka 6-7 dl dinkel- eller vetemjöl

Fyllning
50 g smör
200 g creamcheese
2 msk vaniljsocker
80 g Risenta blåbär
Uppvispat ägg till pensling
Risenta rårörsocker till topping
GÖR SÅ HÄR:
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37°C. Smula jästen i en bunke och tillsätt degspad tills jästen löst sig. Häll sedan ner salt, socker och cirka 2/3 av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs till dubbel storlek under bakduk.

Fyllning
Rör rumsvarmt smör, vaniljsocker, creamcheese och blåbär till en bredbar massa. Knåda degen noga på mjölat bakbord, arbeta in resten av det sparade mjölet. Dela degen i 2 delar. Kavla ut en del i taget till en tunn rektangel. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär varje degrulle i cirka 10 bitar, beroende på önskad storlek på bullarna. Lägg dem på plåtar täckta med bakplåtspapper. Jäs igen cirka 30 min. Pensla med uppvispat ägg och strö över lite rårörsocker. Grädda på 225°C i 5-7 minuter.

Lycka till!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, klarade sig naglarna??
Smart att tejpa, snyggt med svart tejp också. Det såg nästan nästan proffsigt ut!

Maritasblogg sa...

Tejpa naglarna för bowling ?? Har jag aldrig gjort. ( Jag har fuskat och använt ställningen som är gjord för dom som inte kan hålla klotet, en handicaps ränna som Daniella alltid använder.Kanske inte är meningen att jag ska ? men det funkar !) Tack för receptet på bullarna , dessa ska jag så fort jag kan och hinner baka ! MUMS MUMS !!! / kram

Annika sa...

JA, det var smart att tejpa!
Hoppas naglarna klarade sig!
Bowling är kul, men jag är så dålig på det...
Kram!

Anonym sa...

Å det är ju jätte kul att bowla men naglarna vill man ha kvar så tejp var ju jätte bra tips. Hur funkade det? Ska prova ditt recept på bullarna lät goda.
Kram