torsdag 22 januari 2009

Spår i snön..

Förra veckan då såg jag stora tass spår i snön på våran gård. Jag blev lite fundersam eftersom mina små bebisar är väldigt små så vill jag ju inte ha in någon okänd lös hund på våran gård. Men jag tänkte inte så mycket mer på det förutom att min syster oxå sa att hon hade tass avtryck på hennes gård. Hmm.. vi funderade vem i byn som kunde ha en sån stor hund...och låta den springa in så där på alla gårdar.

Dagarna gick och vi glömde helt bort det.

Igår när min syster kom till jobbet så sa hon att nu hade hon nya spår på gården. Det snöade ju dagen innan så därför ser man ju tydligt när det kommer nya spår.

Jag åkte hem och vad upptäcker jag...



... hela gården kryllar av dessa stora avtryck!!! Jag som alltid har mina hundar lösa på gården, kände ju direkt att jag absolut inte kan lämna dom utan uppsikt. Både jag o hundarna gick runt lite på gården för att kolla lite var spåren tog vägen.. dom var överallt, på våran altan, runt huset, på barnenes åkmadrass och även fram till vår källatrapp.. sen såg jag att avtrycken även försvann i skogen på min promenad stig. Mycket märkligt...

Senare på kvällen ringde min granne och sa att som sett ett lodjur i byn!!



VA?! Har en sån där otäck varelse varit överallt på vår gård?! Och varför drar den sej till gårdarna? Känner den doften av att det bor hundar o katter här kanske??
Jag trodde lodjur var skygga djur..

Jag googlade lite om lodjur och läste att: Lodjuret kan ligga och passa på en trädgren eller en avsats tills ett bytesdjur kommer i närheten. Den hoppar upp på ryggen och kväver bytet genom att bita det i halsen... alltså fattar ni.. jag som var ute och gick min vanliga fina skogsvända i förrgår, precis där lodjuret oxå gått. Tänk om han låg där på en gren och spanade in mej o hundarna...

Usch.. nä, jag tror inte den gör något men lite otäckt är det och man har ingen större lust att gå i skogen just nu. Nu blir det promenader efter vägen ett bra tag framöver *haha*

Men bor man på landet så gör man....

2 kommentarer:

Maritasblogg sa...

Usch , vad otäckt !! Bodde själv på landet tidigare men hade då New foundlands hundar. Däremot miste vi massor av höns. Räv, Örn,hund dök upp lite då och då och tog en höna . Värsta atacken då 20-30 st dog var Lo eller grävling ! Vi hade hönsen lösa på dagarna rund gården. Håll hundarna under uppsikt . Det går snabbt när dom slår till ! // Kram

Annika sa...

Wow! Coolt ändå på ngt sätt...Det värsta skulle ju vara om hundarna eller katterna blev överfallna.
Tror aldrig jag har sett en lo på nära håll.
Undrar också varför den söker sig till gårdarna?
Hoppas du får syn på den!
KRAM!!