söndag 22 mars 2009

Var är solen???

Nä, nån sol har vi inte sett till denna helg. Hade ju sett fram emot att sitta på altanen och fika o njuta av sol o ledighet. Man får väl hoppas att det kommer en sån helg snart. Men det är ganska mycket inplanerat helgerna framöver så blir det väl sol så har jag väl inte tid att sitta still o njuta..

Men fikat har jag gjort iaf!! Förstås! Jag bakade en lingonkaka och satt inne i soffan och njöt av den :)



Recept:
Vispa 100 gram smör med 2 dl strösocker poröst, tillsätt 2 ägg och vispa lite till.
Blanda i 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver och 2,5 dl vetemjöl.
Bred ut i springform och grädda i 175 grader ca 20 minuter.
Gör under tiden ett uppkok med 50 gram smält smör, 1 dl grädde, 1 dl muscovadosocker,50 gram grovriven mandelmassa och 1 dl flagad mandel.
Ta ur den halvfärdiga kakan och strö över frysta lingon, ca 2 dl. Bred ut mandelkolan över och ställ in igen. Grädda ytterligare ca 20 minuter. Kolan stelnar inte så mycket utan blir härligt krämig! Låt kallna innan du tar ur den ur formen. Receptet kommer från nån trevlig sida i cyberrymden.. minns tyvärr inte vilken *sorry*

Även djuren gillade denna kaka :)



Igår åkte vi in till Borlänge och gick en promenad. Det är ju så trist att gå samma lika vägar hela tiden. Sen är det ju så mycket snö så mina favorit slingor i skogen kan vi ju inte ens gå. Mina små hundar försvinner lixom i snön *haha*









Nackdelen nu är ju denna gegga. Hundarna blir ju såååååå lortiga när man är ute o går. Man får ju lov att ställa dom i badkaret efter varenda promenad.. lite jobbigt.



Man blir ju lite trött efter promenaden



Diddi har hittat en ny favorit sovplats. Hon ligger nu för tiden på ryggstödet på soffan!! Visst, det har hänt att hon rasat ner... men hon hoppar upp igen :) Hon är så rolig den lilla madamen.



Vi fick även ett tråkigt besked igår. T farmor gick bort, 93 år gammal. Hon har varit otroligt pigg men igår slutade hennes hjärta fungera. Hon föll ihop på toaletten i går morse.



VILA I FRID VÄRLDENS BÄSTA GAMMELFARMOR / E

2 kommentarer:

Annika sa...

Vilka fina bilder!!! Härlig promenadväg ni har där.
Lingonkakan såg ju inte helt fel ut heller! MUMS!!!
Gammelfarmor...Jag beklagar sorgen, det gör jag verkligen.
Kram från mig!!

Maritasblogg sa...

Trots avsaknaden av sol har du gjort mycket i helgen.........

Mums , vilken lingonkaka.. Tack för receptet... ska baka den vid tillfälle men jag är inte så aktiv på den fronten som du.....

Vila i frid till din gammelfarmor... Trots att hon fått så långt liv gör det ont och saknaden finns hos er.. // Kram